سالامبورسازی تبریز
سالامبور سازی تبریز
دومین کارخانه تاریخی ایران
سالامبور سازی تبریز
دومین کارخانه تاریخی ایران
عمارت باغ صاحب دیوان محمد علی میرزا تبریز واقع در زندان کنونی تبریز
که در زمان پهلوی تخریب شد
تاریخ عکس به 1300 هجری قمری باز می گردد
مجموعه کاخ های باغ شمال تبریز
Təbriz'in bağ şomal saraylar toplantisi
کاخ هشتبهشت تبریز
(عمارت عشرت آباد تبریز - کاخ گلستان تبریز - باغ فرهاد و شیرین تبریز)
باغ شمال تبریز یکی از ابنیه مهم دوره قراقویونلو ، آق قویونلو ، صفوی و به خصوص دوره قاجار بود.
جغرافینویسان
و جهانگردانی که از قرن سوم و چهارم هجری به بعد از تبریز دیدن کرده و
مطالبی درباره تبریز نوشتهاند به وجود بناها، کاخها و سرای های باشکوه و
زیبایی در تبریز، که غالباً از طرف سلاطین، امرا و وزرا ساخته شده و به نام
بانیان خود معروف بودهاند، اشاره کردهاند.
برخی از این بناها به مرور
زمان از بین رفته و اکنون نشانی از آنها بر جای نمانده است و برخی هم به
صورت ویرانههایی درآمدهاند که حکایت از عظمت و شکوه نخستین خود دارند و
تعداد بسیار اندکی نیز، بهخاطر نزدیکی زمان احداث و توجه متولیان آنها به
صورتی تقریبا سالم باقی مانده¬اند.
کاخ هشت بهشت در تبریز، نمونهای از
این بناها است که اکنون نهتنها اثری از این کاخ باشکوه باقی نمانده بلکه
حتی می¬توان گفت که وجود چنین بنای باشکوهی در تبریز فراموش شده است.
تاریخ احداث کاخ هشت بهشت
هشت
بهشت که یکی از کاخهای زیبا و معروف دوره آققویونلو بود، در سال 888 هجری
قمری، به دستور سلطان یعقوب پسر امیرحسن بیک مشهور به اوزون حسن، در تبریز
بنا شد. البته در مورد بانی احداث این کاخ روایتهای متفاوتی وجود دارد؛
چنانچه برخی این کاغ را به اوزون حسن و برخی دیگر به پسرش یعقوب نسبت می
دهند. به هر ترتیب اولین کاخ هشت بهشت، در تبریز و در قرن نهم هجری بنا شده
است.
معماری کاخ هشت بهشت
این کاخ بر مبنای توصیفهایی که از
آن شده است، عمارتی هشت ضلعی و دارای طرحی موسوم به هشت بهشت بود. تاجر
ونیزیای که از هشتبهشت دیدن کرده، در توصیف این باغ و کاخ نوشته است:
"اکنون
که از شرح و وصف و مطالب گوناگون درباره این شهر فارغ شدهام، می¬پندارم
که نباید از ذکر کاخ زیبایی که سلطان حسنبیک بزرگ ساخته بود، غفلت کنم.
هرچند پادشاهان سلف او کاخ های بزرگ و زیبای بسیاری در این شهر ساختهاند،
اما هیچیک قابل قیاس با کاخ حسنبیک نیست و این قصر به مراتب از همه آنها
بهتر است. این کاخ چنان باشکوه است که تاکنون در ایران همانندی نداشته است.
کاخ را در مرکز باغی بزرگ و زیبا، بر روی صفهای به ارتفاع یک یارد و نیم و
پهنای پنج یارد ساختهاند. بلندی آن سی قدم و محیطش در حدود هفتاد تا
هشتاد یارد است و هر بخش به چهار غرفه بیرونی و چهار غرفه درونی تقسیم شده و
بقیه کاخ در زیر گنبد مدور فیروزه¬فام باشکوهی قرار گرفته است. کل کاخ در
زیر یک سقف ساخته شده است. بنایی یک طبقه است و فقط یک ردیف پلکان تا صفه
کشیده شده که از آن طریق شخص بالا میرود و خودش را به غرفههای مختلف
میرساند.
کاخ در طبقه همسطح زمین، چهار ورودی سراسر میناکاری و زراندود
شده دارد و چنان زیبا است که بیان انسان از وصف آن عاجز میماند. جلوی هر یک
از ورودیهای کاخ، راهی را با سنگ مرمر سنگفرش کردهاند که به صفه منتهی می
شود و در مرکز صفه، جوی آبی با مهارت در دل سنگ¬های مرمر تراشیدهاند.
پهنای این جوی کوچک، چهار انگشت و ژرفایش نیز چهار انگشت است که به شکل تاک
یا مار کنده شده است. بدین معنی که در یک نقطه میجوشد و در جوی روان
میشود و پس از عبور از مسیر مارپیچ و مدور به همان جای اول برمیگردد و به
مجرای دیگر میافتد. سه یارد بالاتر از صفه را با سنگ مرمر ساختهاند و
قسمتهای پایین آن را با گچبری و به رنگهای گوناگون درآورده اند و این منظره
از دور مانند آیینه نمایان است."
تزیینات نقاشی کاخ هشت بهشت
"سقف
تالار بزرگ با لاجورد و آبطلا به صورت بسیار زیبایی آراسته شده است و
نقوش را چنان زیبا کشیدهاند که چون تصاویر آدمیان زنده مینمایند. بر روی
سقف تصاویری از جنگهای ایران با بیگانگان که سال ها پیش از این روی داده
است، نقش شده است. همچنین بر روی این نقشها، تصویر گروهی از سفیران دربار
عثمانی در پیشگاه سلطان حسنبیک در تبریز همراه با متن تقاضاها و جوابهایی
که اوزون حسن به ایشان داده بود، را میتوان دید و همه این مطالب را به خط و
زبان فارسی نوشتهاند. تصویر مجالس شکار حسنبیک را نیز در حالی که بسیاری
از امیران درگاه ملتزم رکابش هستند و همه بر اسب سوارند با تازی و شاهین
میتوان دید. همچنین بسیاری از جانوران مانند فیل و کرگدن را که همه حکایت
از ماجراهایی میکند که بر وی گذشته است.
بر کف تالار فرش باشکوهی
گستردهاند که ظاهرا از ابریشم است و به سبک ایرانی دارای طرحهای زیباست.
این فرش گرد و درست به اندازه کف تالار است. اتاقهای دیگر نیز مفروش است.
این تالار نور ندارد و فقط از اتاقها روشنایی میگیرد. با این همه تالار
مرکزی دارای مدخلهایی است که درهای آنها به اتاقها و کفشکنها باز می¬شود و
این اتاق ها و کفش کن ها دارای پنجره¬های بسیاری است که از آنها نور به
داخل می¬تابد. هر کفشکن فقط یک پنجره دارد اما همین یک پنجره به اندازه
بدنه اتاق و به صورتی زیبا نصب شده است.
آنچه هنرمندان چیرهدست بر
دیوارها و سقف تالارهای کاخ هشت بهشت نقاشی کرده بودند، در واقع نموداری از
اشتیاق سر سلسله دودمان بایندری به شکار و بزم بود. به گفته باربارو در
دوران صلح هنگامی که امیر حسنبیک در پایتخت خویش، شهر تبریز یا اصفهان
اقامت داشت برای سرگرمی او و ملازمانش مرتبا بساط سور و سرگرمی گسترده
میشد."
برمبنای آنچه در اسناد و مدارک آمده است:
کاخ هشت بهشت تبریز
در اوایل عهد صفویه نیز قصری شاهانه بود. در دوران شاه اسماعیل اول صفوی که
تبریز پایتخت بود در ذکر احوال آن شهریار به دفعات به نام عمارت و باغ
هشتبهشت برمیخوریم که مراسم شاهانه در آنجا برگزار میشده است.
نقشه باغ شمال تبریز
عمارت اعتضادیه باغ شمال تبریز
عمارت کلاه فرنگی باغ شمال تبریز
مراسم سلام مظفرالدین میرزا در سال 1300 هجری قمری
اندرونی عمارت قدیم باغ شمال تبریز از باغ فرهاد و شیرین تبریز
سردر باغ شمال تبریز
کاخ های باغ شمال تبریز
عمارت نایب السلطنه باغ شمال تبریز
کلاه فرنگی کوچک باغ شمال تبریز
نقاشی جهانگرد اروپایی از باغ شمال تبریز
محراب مسجد جامع تبریز
از زیباترین نمونه های محراب با تزئینات زیبا
came Yükünclək(məscid) inin mehrabi
جامع یوکونجله ک نین (مسجیدینین)محرابی
تبریز پایتخت فرهنگ و هنر ایران
تئاتر آرامیان تبریز
اولین تئاتر ایران
مجموعه کاخ های تبریز واقع در استانداری کنونی
کاخ های عالی قاپوی تبریز(شمس العماره)
Təbriz'in saraylar toplantisi
تبریزین سرای لار توپلانتی سی
عمارت عالی قاپو تبریز - استانداری فعلی
Təbriz'in ali qapisi
مجلس عروسی اعتضادالسلطنه
عمارت مبارکه ناصریه تبریز(کاخ عالی قاپو و شمس العماره تبریز)
الیمده لاله ، باتما خیاله - اوت توتوب یانوب ، شمس العماره
حرم خانه و گلخانه کاخ عالی قاپو تبریز
این بنا توسط اسعد والا ساخته شده بود
عمارت حرم خانه کاخ عالی قاپو تبریز
مراسم سلام مظفرالدین میرزا در سال 1300 هجری قمری
Kurultaj(Qurultay)
ترکی آذربایجانی:قورولتایQurultay ترکی استانبولی:Kurultay ترکی مجاری:Kurultaj
جشنواره فرهنگی قومی کشورهای ترک زبان و ترک نژاد در مجارستان
گردهمایی ترک زبانان جهان در فستیوال آداب و رسوم ترکان در مجارستان
کشورهای شرکت کننده نمایندگانی از:
مجارستان،بلغارستان،ایران،ترکیه،آذربایجان،قبرس،قزاقستان،قرقیزستان،ازبکستان،ترکمنستان،جمهوری
خود مختار ترکستان چین(اویغورستان-ترکستان شرقی) و جمهوری های خود مختار
ترک زبان
روسیه(تاتارستان،داغستان،چچنستان،کاراچای،چواش،ساکا،یاکوت،آلتای،کاباردین )
توضیح:مجار
ها و بلغار ها با اینکه زبان امروزیشان از ترکی فاصله گرفته است ولی از
نژاد ترک هستند و در گذشته ترک زبان بودند و از اقوام ترکان هون به
فرماندهی آتیلای کبیر بودند و همواره خود را از نژاد تورک می دانند.
Macarlar مجارها(ماجار ها) قبیله ای از ترکان
Macarlar,
Hristiyanlığın Katolik mezhebini benimseyen tek Türk boyudur.
Dinlerindeki değişim devlet yapılarına yansımış, boylar birliğine dayalı
siyasi yapıdan, krallık sistemine dayalı bir yapıya geçmişlerdir.
Macarlar
aynı zamanda, Germenlerin Balkanlara inmesi ve Balkanlardaki Slavlarla
kuzeydeki Slavların birleşmesini engellemişlerdir.
The exonym
"Hungarian" is thought to be derived from the Bulgar-Turkic On-Ogur
(meaning "ten" Ogurs), which was the name of the Utigur Bulgar tribal
confederacy that ruled the eastern parts of Hungary after the Avars, and
prior to the arrival of Magyars. The Hungarians must have belonged to
the Onogur tribal alliance and it is quite possible they became its
ethnic majority. In the Early Middle Ages the Hungarians had many
different names, such as "Ungar" or "Hungarus".
bulgar lar بلغار ها(بولقار ها) قبیله ای از ترکان
Orta Asya'dan ve Oğuzlar'dan koparak Batı'ya göç eden kabilelerin birleşmesiyle oluştular.
Göktürk İmparatorluğunun yıkılmasından sonra kurulmuşlardır.
Bir
kısım Bulgar Türkleri Volga Nehri çevresine gelerek İdil (Volga) Bulgar
Devleti'ni kurdular. Bu devlet 1236 yılında Altın Ordu Devleti
tarafından yıkıldı.
İtil-Volga Bulgarları İslamiyeti resmi din olarak
tanımışlar ve bugüne kadar benliklerini koruyabilmişlerdir. Kazan
Türkleri adıyla bugün varlıklarını sürdürmektedirler.
Türk boylarına
gelen diğer Bulgar Türkleri burada Tuna Bulgar Devleti'ni kurdular. Tuna
Bulgarları zamanla Slavlaşarak ve IX. yüzyılda da Hristiyanlığı kabul
ederek tarih sahnesinden silindiler.
پرچم ایران در این جشنواره
وبسایت مربوطه:
http://kurultaj.hu/category/foto/
http://kurultaj.hu/
دورد قبیرلر (چهار منار - چهار قبر)
مقبره پادشاهان روادی تبریز - گنبد امیر مولا
dörd qəbirlər -rəvvadi padişlari nin Yatıri(məqbərəsi)
روادی پادیشاه لارینین یاتیری (مقبره سی)
این مجموعه حدود 400 الی 500 متر از مسجد جامع تبریز فاصله دارد و شامل مقبره پادشاهان روادی و بقعه یکی از امامزادگان تبریز می باشد
مسجد حسن پادشاه
شاهکار معماری ایرانی اسلامی و الگوی مساجد بعد از خود
از عناصر اصلی میدان صاحب آباد
الگوی طرح ها و نقوش مسجد گؤی(کبود) و مساجد تاریخی اصفهان(شیخ لطف الله،شاه،جامع)
həsən padişah Yüküncləki(məscidi)
حسن پادیشاه یوکونجلکی (مسجیدی)
این مسجد در محوطه ی بازار دوه چی و میدان صاحب آباد (صاحب الامر) تبریز واقع شده است .
"
حاج خلیفه کاتب چلبی "مولف کتاب " جهان نما " دربارهاین مسجد می نویسد :
... جامع السلطان حسن که از بناهای اوزون حسن پادشاه آق قویونلو استوبه طرز
جوامع سلاطین باسنگ تراش و سرب ساخته شده،بنای متین و باشکوهی است. در
کنار صفه ی محراب،یک قطعه مرمر بلغمی بزرگ به طول و عرض چند ذرع به دیوار
نصب شده و جامع را رونق بخشیده است. سنگ مرمری با چنین ابعاد از نوادر به
شمار می رود . " اولیا چلبی " که در سال 1050 ه . ق از مسجد حسن پادشاه
دیدن کرده در توصیف این مسجد می نویسد: " ..این مسجد را سلطان حسن آق
قویونلو بنا کرده است ... بنای این مسجد یکی از شاهکارهای هنر معماری است .
گنبدهای آن همه کاشی کاری شده و از چهار سو دارای منافذی هستند که با سنگ
های مرمرین مزین و مشعشع گردیده اند. "
او در تشریح تزیینات مسجد می
افزاید : " روی هر چهار دیوار این مسجد بزرگ را با اسلیمی ها ، ترنج ها ،
گل ها وبوته های گوناگون و کتیبه های متعدد حجاری و گچ بری شده زینت بخشیده
اند .. بالای درها و پنجره ها نیز سنگ نبشته هایی با خط ثلث جلی وجود دارد
که بی شباهت به خط زیبای یاقوت مستعصمی نیست . در طرفین محراب این مسجد دو
پارچه ستون سنگیِزرد رنگ قرار دارد که گویا اینها کهربا ست و نظیرشان در
هیچ جای دنیا پیدا نمی شود." در وضعیت کنونی مسجد حسن پادشاه ، ازآنهمه
سنگِ تراش و رخام و کاشی جز تعدادی اندک باقی نمانده است ، زیرا اوایل قرن
حاضر در محل حسن پادشاه ، مسجدی با ستون های چوبی و سقف مسطح برپا شد که
هنوز مورد استفاده اهالی است.
کتیبه های ورودی مسجد حسن پادشاه
حسن پادیشاه ین گیریش یازیتلاری
نقش و نگار های مسجد حسن پادشاه
عکس های مسجد حسن پادشاه تبریز
اوزون حسن کبیر خاقان آق قویونلو ها بانی مسجد حسن پادشاه تبریز